top of page

#2.5 CONTENT STRATEGIE

Bijgewerkt op: 3 mrt. 2020

Content


In mijn vorige blog: deskresearch hebben jullie onder het kopje: Youtube al een stukje kunnen lezen over mijn content strategie. Aan de hand van deze strategie kijk ik naar mijn doelgroep, wat het doel is van mijn content, het kanaal Instagram, Instagram vergelijkingen en een content audit. 


Ook liet ik deze informatie zien over mijn gedeelde Instagram posts:

- Hoeveel weergaven heeft mijn gemiddelde post: 415 weergaven.

- Hoe vaak klikken Instagrammers per post gemiddeld op mijn website: 3 keer.

- Hoe vaak bekijken Instagrammers mijn profiel na het zien van mijn post: 24 Instagrammers.

- Hoeveel Instagrammers gaan mijn profiel volgen na het zien van mijn post: 1 volger.

- Wanneer kan ik het beste content posten: Om 12:00 of tussen 18:00 en 21:00.

- 77 % van mijn volgers zijn vrouwen en 23 % van mijn volgers zijn mannen. 

- Leeftijdscategorie ligt 65% tussen de 18 en 24 jaar, 17 % tussen de 25 en 34 jaar. 


Dit zijn mijn statistieken op Instagram op dit moment. Natuurlijk wil ik hierin gaan groeien, maar hoe gaan we dat doen? Dat is een goeie vraag. In mijn nieuwe content strategie wil ik met regelmaat content gaan posten. Dit betekent dat ik daar vaste dagen en tijdstippen voor ga inplannen. Ook wil ik dagelijks Instastories gaan plaatsen. Je kijkers meenemen door je werkdag, hier creëer je nieuwsgierigheid, betrokkenheid en vertrouwen mee. In de procenten van het geslacht van mijn volgers ben ik niet heel ontevreden. Ik denk dat interieuradvies over het algemeen meer vrouwen trekt dan mannen. Op dit moment heb ik op mijn Instagram de meeste posts staan over interieur en fotografie van interieur of fotoshoots met vrouwen. Mijn doel is om de content te verdelen over mijn drie diensten: interieuradvies, fotografie en grafische vormgeving. Hierdoor hoop ik ook de mannelijke doelgroep iets meer aan te spreken. Ook wil ik hierdoor meer diversiteit in mijn diensten laten zien en de doelgroep tussen de 25 en 34 jaar meer aan te spreken. 



Instagram


Bedrijfsaccount

Groeien met je account op Instagram? Stap over op een bedrijfsprofiel. Wat kun je allemaal met een bedrijfsaccount? Je kunt je statistieken inzien, een contact button toevoegen op je profiel en je kunt je berichten promoten. Door het inspelen op je statistieken kun je meer volgers creëren, dus meer bereik en dat betekend groeien op Instagram. Door de contactbutton kun je profielbezoekers je direct een e-mail laten sturen, bellen of je locatie laten zien. Ook kun je je eigen berichten nu promoten: vul je betaalgegevens in, je doelgroep en de tijdsduur van je promotie. Zo kun je je content nog beter afstemmen op de wensen van je volgers.



Instagram post

Je Instagram post heeft te maken met het algoritme. Dit bepaalt namelijk aan wie jouw nieuwste post getoond wordt. Als je een nieuwe post online zet krijgen namelijk niet al jouw volgers deze te zien, maar slechts een klein deel van jouw volgers. Als deze volgers de post gaan liken of op de post gaan reageren denkt Instagram: ‘Hey, deze post vinden anderen interessant, die gaan we nu verder verspreiden.’ Vervolgens krijgt een nieuw deel van je volgers de post te zien. Nu kijkt het algoritme weer naar de interactie. Als er bijna geen interactie is dan wordt er verder niet veel gedaan met je post. Het algoritme zorgt er dus voor dat je de beste inhoud ziet op je Instagram. Hoe kun je hierop inspelen? Ga interactie zoeken met je volgers. 



Gepromote post

Je kunt adverteren in je posts maar ook in je Instastories. Bij het adverteren in een post kun je fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties, collectieadvertenties en advertenties in ontdekken maken. Ik neem je mee door de stappen voor een fotoadvertentie: Stap 1: Je doelstelling kiezen. Wil je meer merkbekendheid of meer bereik? Richt je je op verkeer (Instagrammers sturen naar een bestemming, bijv. website), betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven, leads genereren of chatberichten? En ga je voor conversies, verkopen uit catalogus of winkel verkeer? Stap 2: Keuze land, munteenheid en tijdzone. Stap 3: Maak een doelgroep, nieuw of bestaand, locatie, leeftijd, geslacht en gedetailleerde targeting. Bepaal je plaatsingen van je post. Geef aan hoeveel je wilt uitgeven en wanneer je je advertentie wilt weergeven. Je kan kiezen uit 3 onderdelen: 1 Betrokkenheid bij je bericht (tonen aan de juiste mensen), 2 Uniek bereik per dag (maximaal 1 keer per dag tonen) en 3 Weergaven (aan zoveel mogelijk mensen tonen). Stap 4: Facebookpagina moet gekoppeld zijn aan je Instagram. Maak je advertentie. Stel in wat je wil bijhouden: conversietracking, facebook-pixel, app gebeurtenissen en offline gebeurtenissen. 



Statistieken

Van de statistieken heb ik er al een aantal benoemd onder het kopje: Content. Je hebt drie categorieën binnen de statistieken, namelijk: statistieken in je profiel, statistieken in je posts en statistieken in je stories. Als je naar je statistieken gaat kijken heb je drie kopjes: Activiteit, Inhoud en Doelgroep. Activiteit laat de interactie met je profiel zien. Je kan hier zien hoeveel bezoekers je had en of de bezoekers geklikt hebben op je contactinformatie. Inhoud laat zien hoe je posts en stories het doen en vergelijkt ze met elkaar. Dit kan je zelfs bekijken per dag en hoe laat. Doelgroep geeft je inzicht in je volgers: geslacht, leeftijd en locatie. Bij de statistieken van je post kun je zien hoeveel mensen de post hebben geliked, gereageerd, opgeslagen en verstuurd. Je ziet hoeveel nieuwe accounts je hebt bereikt en hoe. De statistieken van je stories zie je als je omhoog swiped. Hier kun je zien wie je storie heeft bekeken, hoeveel mensen antwoorden en hoeveel mensen weg gaan. Op deze informatie kun je natuurlijk erg goed inspelen en zo groeien met je Instagram account.



Instagram updates

Ook Instagram heeft natuurlijk updates, maar wat is de gedachte hierachter? Instagram is op dit moment bezig met het wereldwijd testen van de verborgen likes. Verborgen likes houdt in dat je het aantal likes bij andere gebruikers niet meer kunt zien. Wel kun je de likes die jij ontvangt bij je geplaatste post nog zien. De reden voor het verwijderen van de verborgen likes is dat mensen te gefixeerd zouden zijn op de aantallen likes die ze krijgen of anderen krijgen. Het verbergen van likes zou beter zijn voor onze mentale gezondheid. ‘’We hopen op deze manier wat druk van de ketel te halen. Te zorgen dat Instagram minder weg krijgt van een wedstrijd. Het idee is om stress en sociale vergelijking weg te nemen, vooral met het oog op jonge mensen.’’


Platform


Niet alleen op mijn Instagram presenteer ik mijn werk, ook op mijn Facebook en LinkedIn zal ik regelmatig mijn werk delen. Ik gebruik mijn Instagram en website als basis en probeer via Facebook en LinkedIn een bredere doelgroep aan te spreken. Ik merk direct al verschil, door alleen mijn Kamer van Koophandel post, dat sommige mensen uit mijn doelgroep nog geen Instagram hebben of het weinig gebruiken. Hierdoor wil ik mij dus ook af en toe bezig houden met Facebook en LinkedIn. 


Liefs Mirre





15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page