#2.4 DESKRESEARCH

Bijgewerkt op: 3 mrt. 2020


In dit project doe ik over een aantal onderdelen deskresearch. Ik zal hieronder de onderdelen toelichten. 










Instagram vergelijkingen


Hoe zetten andere ondernemers Instagram in voor hun bedrijf? En hoe zou ik het aan willen pakken voor mijn bedrijfsaccount? Ik heb een aantal voorbeelden opgezocht waar ik mijn inspiratie uit haal.


https://www.instagram.com/laifennuver/


Wat mij opvalt aan dit bedrijfsaccount is dat het geen persoonlijke inhoud heeft, het is een interieurwinkel en de producten worden hier tentoongesteld. Wat wel persoonlijk is, is dat alle afbeeldingen zelf gestyled zijn en gefotografeerd zijn in de winkel zelf. Laif & Nuver verkoopt unieke producten van verschillende merken. De gestylde producten worden in een reeks van 3 afbeeldingen gepost op de Instagram. Hierdoor is de instagram feed overzichtelijk en maken ze duidelijk om wat voor producten het gaat. 


https://www.instagram.com/mariafornieles/


De fotografe Maria Fornieles heeft duidelijk een bepaalde sfeer en vibe op haar Instagram. Het is een persoonlijk account en bedrijfsaccount in één. Ze deelt hier haar eigen lifestyle en haar fotografie werk. Haar Instagram is clean, het heeft zachte en lichte kleuren. Het straalt rust, zen, vrijheid en vrolijkheid uit. Ook haar hoogtepunten neemt ze in dit thema mee.


https://www.instagram.com/esmeevanloon.nl/


Esmee van Loon is een content creator, haar Instagram is een bedrijfsaccount met een persoonlijke touch. Zo deelt ze in haar tijdlijn afbeeldingen van haar werk, quotes, en soms een afbeelding van zichzelf tussendoor. Onder elke post staat een persoonlijk verhaal geschreven wat met de post te maken heeft. In haar hoogtepunten laat ze alleen werk gerelateerde dingen zien. Haar hoogtepunten zijn grafisch vormgegeven met een icoon en hebben verschillende effen kleuren.


Zelf ben ik een aantal jaar geleden begonnen op Instagram met mijn persoonlijke account. Hier plaats ik regelmatig wat op, heb ik een redelijk bereik en een aantal samenwerkingen lopen. Op dit account deel ik van alles over mijn leven, mijn opleiding en mijn beginnend bedrijf. Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik een tweede account aangemaakt om Instagram wat ik destijds gebruikte voor mijn portfolio. Nu gebruik ik deze Instagram voor mijn bedrijf. Mijn strategie is om met beide accounts mijn bedrijfsaccount te laten groeien. Ik wil op mijn bedrijfsaccount alleen dingen delen over en voor mijn bedrijf. Op mijn persoonlijke account zal ik doorgaan met wat ik leuk vind en ook mijn bedrijf promoten.


Podcast Groei op Instagram – Charlotte van ‘t Woud


Ik heb een podcast geluisterd op Spotify van Charlotte van ‘t Woud over haar groei op Instagram. Charlotte begon 2 jaar geleden op Instagram met 0 volgers en nu heeft ze er meer dan 25.000. Ze gebruikte haar Instagram eerst amper, 30 volgers en een aantal random foto’s van haar leven. De reden waarom ze haar Instagram heeft opgepakt is omdat ze haar eigen bedrijf was begonnen en benieuwd was naar andere verhalen van ondernemers. Hoe pakten zij dit aan? De eerste 3 maanden was ze alleen maar bezig om inspirerende vrouwen van haar eigen leeftijd te volgen met een fijne vibe en zien wat zij op hun Instagram deelden. Hierdoor is Charlotte veel beter gaan begrijpen hoe je Instagram ook kunt gebruiken. Haar volgers gingen groeien doordat ze hashtags gebruikte onder haar Instagram posts. Toen Charlotte iets wilde gaan doen met video heeft ze een doel voor zichzelf gesteld. Charlotte heeft het AD benaderd en zichzelf aanbevolen om voor hun een videocolumn op te starten. Ze dacht, als ik uitgenodigd word dan heb ik een stok achter de deur. Ze kreeg direct een mail terug dat ze dit een super goed idee vonden en of ze op gesprek zou willen komen. Ze is direct begonnen met oefenen aan de hand van vloggen via Instagram stories. In het begin vond ze het super spannend, onwennig en onnatuurlijk. Haar eerste vlog op Instagram heeft ze wel 30 keer overnieuw gedaan... En dat voor maar één simpel zinnetje. Als je je stem zelf terugluistert vind je dit raar. Je hoort altijd mensen zeggen na het beluisteren van hun eigen stem: ‘Wat heb ik een rare stem!’. Dit komt doordat jij je stem anders hoort in je hoofd. Dit moet je dus loslaten, want andere mensen weten niet beter! Je mindset komt eerst, ga er helemaal voor en twijfel niet om je vol in te zetten op Instagram. De videocolumn heeft Charlotte 1,5 jaar gedaan en ondertussen groeide haar Instagram verder door haar dagelijkse vlogs. Na 4 maanden had Charlotte al 1.000 volgers en na 1,5 jaar 10.000. Charlotte adviseert om te werken aan je persoonlijke account. Zet je bedrijfsaccount in je biografie en maak het een etalage voor je bedrijf. Niemand wil de hele tijd dezelfde producten voorbij zien komen van jouw bedrijf. Het is een slimmere strategie om jezelf als ondernemer te laten zien achter je bedrijf. Mensen willen geraakt worden en die engagement krijg je minder snel op een bedrijfsaccount. Ga voor de openheid op je persoonlijke account. Inspiratie, emotie en informatie moeten in je stories zitten. Hierdoor zorg je ervoor dat mensen blijven kijken. 


Zelf zou ik niet elke dag willen gaan vloggen in mijn Instagram stories. Dit omdat het gewoon niet past bij wat ik nu doe binnen mijn bedrijf. Mijn bedrijfsaccount wil ik alleen gebruiken voor het delen van mijn werk en informatie. Het lijkt mij bijvoorbeeld wel leuk om mijn volgers mee te nemen door mijn werkdagen aan de hand van Instastories. Dit doe ik ook al op mijn persoonlijke Instagram account. Door dezelfde aanpak van Instastories en mijn Instagram feed wil ik hetzelfde gevoel overbrengen tussen mijn Instagram accounts, alleen de één is persoonlijk en de ander bedrijfsgericht.



Youtube


Op youtube heb ik een aantal filmpjes opgezocht over content strategie. Wat voor stappen neem je en waar moet je aan denken?


https://www.youtube.com/watch?v=eJJZX1kla8Y


• Doelgroep, voor wie maak je de content?

Doordat ik meerdere dingen aanbied binnen mijn bedrijf heb ik ook drie verschillende doelgroepen. Mijn eerste doelgroep zijn mannen en vrouwen tussen de 20 en de 80 jaar oud die er niet helemaal uitkomen met hun persoonlijke inrichting van hun huis. Mijn tweede doelgroep zijn bedrijven die een huisstijl en reclame nodig zijn voor hun bedrijf. En mijn derde doelgroep zijn mensen van alle leeftijden die graag met elkaar of alleen een fotoshoot zouden willen.

• Wat is het doel van de content?

Het doel van mijn content is het aanspreken en inspireren van de mensen die ernaar kijken, ze door verwijzen naar mijn website, mond op mondreclame te geven aan anderen en natuurlijk mijn een van mijn diensten boeken. 

• Kies een kanaal wat bij je bedrijf past.

Het (hoofd)kanaal wat ik heb gekozen voor mijn bedrijf is Instagram. Ook gebruik ik af en toe nog 2 andere kanalen namelijk: Facebook en LinkedIn. Hierdoor deel ik mijn content met een bredere doelgroep.

• Ga kijken naar de kanalen van de buren.

De Instagram en website-vergelijkingen die ik heb gedaan voor mijn deskresearch. 

• Doe een content audit, ga kijken naar wat voor content je al beschikbaar hebt.

Gemiddelde van mijn Instagram posts die al gepost zijn:

- Weergaven: 415

- Klikken naar website: 3

- Profiel weergave: 24

- Volgers: 1

- Het beste posten om 12:00 of in de avond.

- 77 % van mijn volgers zijn vrouwen

- 23 % van mijn volgers zijn mannen


Websitever


gelijkingen


Wat voor tools gebruiken andere ondernemers op hun websites? Hoe is de indeling? Wat laten ze wel of juist niet zien? Ik heb een aantal websites vergeleken:


https://hkliving.nl/



Op de homepage is direct het HK Living logo te zien en recht bovenin het keuzemenu. Verder laten ze op deze pagina alleen afbeeldingen en een filmpje zien van hun producten. De kopjes in het keuzemenu zijn hun collecties, catalogussen, stukje over het bedrijf zelf en een contact pagina voor inkopen of te kijken waar de winkels zich bevinden die het merk verkopen. Ze hebben geen webshop op hun website omdat bedrijven de producten bij hun kunnen inkopen. De opmaak is rustig en netjes, de kleuren zijn wit met grijs en het lettertype is duidelijk. Het template van de website is dus echt het tegenovergestelde van hun producten.


https://www.lovelylane.nl/


Ook op de homepage van lovelylane is het logo en het keuzemenu bovenin de balk te vinden. Ze hebben een fotoslide met afbeeldingen, hun instagram en een contact balkje. Ze hebben een duidelijke huisstijl met een sierlijk lettertype en de kleuren bruin en geel. Onder het keuzemenu heb je een webshop met mooie eigen gemaakte afbeeldingen van de kleding, over het bedrijf en over de collectie. De webshop heeft een duidelijke sfeer wat weer overgaat in de producten.



Voor dit project heb ik nog de puntjes op de i gezet voor mijn website. Ik was al begonnen met deze website maar nu is de opmaak echt 'af'. Een website kan nooit echt af zijn naar mijn idee maar dat heeft meer te maken met het aanvullen van je nieuwste werk. Mijn logo is zichtbaar op mijn homepage en de huisstijl kleuren zijn gebruikt in de opmaak van mijn website. Je kan een aantal afbeeldingen van mijn werk zien, mijn bedrijfs Instagram, ik stel me voor en een contactformulier. Ik vind het belangrijk dat dit op mijn homepage staat omdat dit je eerste indruk is. Het is direct duidelijk wat ik voor werkzaamheden doe en wie ik ben. In het keuzemenu staan alleen mijn werkzaamheden, tarieven en een kopje voor mijn schoolwerk. Ik heb nog wat gepuzzeld met meerdere kopjes onder 1 kopje en doorklik mogelijkheden. Hier ben ik redelijk uitgekomen, maar met Wix zit je vast aan een template. Ik zou het als ik mijn eigen template zou bouwen wel anders doen.



Babe you got this


Dit is een boek geproduceerd door Emelie en Martje die andere vrouwen en zichzelf willen inspireren. In mijn eerste blog heb ik al verteld dat ik ben begonnen met lezen in dit boek. Emelie en Martje hebben twintig vrouwen geïnterviewd over onder andere werk, social, invloed, geluksmomenten, tevredenheid, onzekerheid etc. Deze interviews hebben ze omgezet in een supertof boek ‘Babe you got this’. Ook hebben ze hier een tweede variant van uitgebracht, namelijk een werkboek. Ik lees het boek en ondertussen maak ik opdrachten in het werkboek. In een aparte blog zal ik jullie van alles vertellen over het boek, de bijbehorende opdrachten die ik uitkies en hoe het mij helpt bij mijn eigen bedrijf. Binnenkort komt deze blog online, dus stay tuned!


Liefs Mirre 🧡


#instagram #insta #podcast #celinecharlotte #charlottevantwoud #inspiratie #emotie #informatie #instastories #youtube #contentstrategie #website #vergelijken #huisstijl #babeyoutgotthis #boek #bedrijfsleven #invloed #socialmedia



38 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven